Pages

Monday 11 January 2010

Public Relations For 1Malaysia

I got this SMS right after the first few arson attacks on churches:

RM0: Adakah anda sedar tentang konsep 1Malaysia? Taip 1M A utk YA atau 1M B utk TIDAK & SMS ke 15888. Dari Maxis & 1Malaysia.

I didn't bother to respond.

I know I'm going to get mindless drivel about how wonderful the government is at promoting racial harmony.

4 comments:

shar101 said...

Hmmm ... RM0.

If Maxis ain't absorbing the cost, I guess 1Malaysia just screwed the taxpayers again.

Anonymous said...

Konsepnya sudah betul tetapi perlaksanaannya masih samar-samar. Ini kerana banyak progam utk mewujudkan bangsa malaysia ditolak spt sekolah wawasan dsbnya.alasannya,takut hilang bahasa dan budaya,sedangkan semua itu termaktub dlm perlembagaan ttg hak-hak semua kaum.jadi,bagaimanakah model BANGSA MALAYSIA yg sebenarnya? hilangkah sifat kecinaan@keindiaan kamu jika bersekolah 1 aliran?asas negara ini adalah pengorbanan semua pihak terdahulu.Jadi kenapa penyambung generasinya tidak menghormatinya lg.

p/s: mungkin 1malaysia/saya anak bangsa malaysia @ apa sahaja hanya terjelma sewaktu 'perayaan rumah terbuka malaysia'.

-INSAN

shar101 said...

Insan,

Sila baca -

http://shar101.wordpress.com/2010/01/05/allah-unites/

Masaalah bahasa bersangkut paut dengan isu 'Allah' terutama lagi di Malaysia Timur.

Bernard Dompok telah beri penjelasan. Kenapa ramai di Semenanjung, kebanyakan nya orang melayu, masih tak faham?

NB - noktah buku. Bukan PS - post script yaitu bahasa inggeris kan, Insan?

Anonymous said...

Cerdiknya kamu ni shar101.Saya bkn menolak penggunaan Bhs Inggeris tetapi persoalan bhs mana yg perlu didahulukan.Bahasa utama bkn bhs kedua@ketiga.Sudah termaktub yg bhs Malaysia adalah bhs utama tetapi kenapa peguasaannya begitu lemah pd sesetengah warganegara.Berkenaan isu ganti nama Allah,pihak autoriti Islam di Malaysia sudah sepakat mengenainya.Isunya bkn isu bhs,ttp kewajaran menggunakannya bg penganut Kantolik.Tuhan itu nama am,Allah itu nama khas.Bkn terjemahan god dlm bhs melayu.sy tidak tahu apa niat bible dr indonesia menggunakannya.Tidak perlu pertikaikan kenapa Kristian di negara Arab boleh menggunakannya dan disini tidak boleh.Sepengetahuan saya mazhab mereka begitu hampir dgn Islam dan dikatakan mereka juga ahli kitab.Mereka mengESAkan Allah,bkn mengatakan Allah itu ada anak dan diperanakkan.Sebab itu kebanyakkan umat islam disini melenting dgn perkara ini dan bangkit mempertahankannya.Saya bkn benci bhs asing dan tidak mahu menggunakannya lansung,cuma terkilan dgn gelagat sebahagian individu yg mengaku sebagai rakyat dan bangsa Malaysia ttp pd masa yg sama gagal memahami inspirasi pelembagaan.Bukankah apa yg kamu laungkan itu terkandung dlm pelembagaan.Jd ikutlah ia bkn berkokok tidak tentu pasal.Sebenarnya kamu mahu mengelak utk menjawab persoalan yg diutarakan.Jika kamu rasa hujah saya ttg perencanaan bangsa malaysia silap.Kemukakan pendapat kamu dan bkn menyentuh perkara kecil spt p/s itu.ianya lansung tidak menggugat persoalan pokok ttg 1Malasia/Saya Anak Bangsa MalaYsia/Ke Arah Malaysia Yg Lbh Baik.sekian

-INSAN